Ako nájsť dodávateľov a partnerov pre váš biznis

ako najst dodavatelov

Zo série MANUÁL NA PODNIKANIE (Na čo všetko myslieť, než sa pustíte do vlastného biznisu)

Čas čítania: 3 minúty

Chcete podnikať a hľadáte si dodávateľov? Možno uvažujete o biznise, v ktorom je budovanie partnerstiev s inými firmami nevyhnutnosťou. Chcete vedieť, ako nájsť dodávateľov, a mať z nich skutočných partnerov?

Partnerstvo s inými spoločnosťami je jedným z najefektívnejších spôsobov rozširovania vašej zákazníckej bázy. Strategické partnerstvá s inými firmami vám poskytnú mnoho – „bezplatnú“ reklamu v ich segmentoch (demografických, regionálnych alebo biznisových), prístup tam, kam nie ste sami schopní (rýchlo a efektívne) siahnuť, a naviac vám často umožnia poskytnúť väčšiu hodnotu aj vašim existujúcim zákazníkom.

Partnerstvá sú prospešné pre firmy každej veľkosti. Musia však byť postavené na určitých pilieroch. A osobitne dôležité je to v situácii, že svoju značku ešte len budujete, alebo máte v pláne vybudovať.

 

Predpoklady úspešného partnerstva

Nie raz sa mi v biznise stalo, že počas prvého stretnutia mi kontaktujúci dodávateľ nebol schopný vysvetliť prínosy navrhovaného projektu či postupu pre jednu i druhú stranu. Dobré partnerstvo je však win-win, čokoľvek iné nemá zmysel cieliť. A roly jednotlivých partnerov musia byť jasné, dosiahnuteľné a prirodzené – osvojiteľné a osvojené.

Partnerstvo tiež bude fungovať len za predpokladu, že každý partner vie, ako partnerstvo budovať a kultivovať a ako z neho vyťažiť maximum.

Vnímaný a dosahovaný benefit pritom nie je automaticky trvalá veličina. Bola som už svedkom aj situácií, že v prvých rokoch bola partnerská sieť vnímaná ako progresívny prvok rozvoja, a v ďalšom desaťročí ako príťaž, resp. brzda rozvoja – firma dosiahla takú veľkosť, že bolo jednoduchšie niektoré trhy obsluhovať po vlastnej línii. Preto je nevyhnutné vystavať partnerstvá tak, aby boli dostatočne flexibilné voči zmene, a opakovane sa v rokovaniach presviedčať, že obojstranné benefity sú stále prítomné, alebo sú nahrádzané ďalšími, novými.

 

7 tipov, ako nájsť dodávateľov a vybudovať úspešné partnerstvo

  1. Stanovte si jasné očakávania. Neznamená to, že musíte vedieť každý detail toho, ako má partnerstvo fungovať. Ale musíte jasne vedieť, čo ponúkate, a čo chcete na oplátku získať. A rovnako to musíte vedieť aj jednoducho, „polopate“ vysvetliť.
  2. Hľadajte partnerov, ktorí sa nadchnú pre vašu víziu.Predtým, ako sa pustíte do akýchkoľvek taktických rozhovorov, predajte potenciálnym partnerom váš príbeh, a víziu vašej značky. Vysvetlite im, ako fungujete a čo sa snažíte dosiahnuť, a pokračujte ďalej len s tými, ktorí prejavujú zápal, nadšenie byť súčasťou tohto príbehu.
  3. Buďte dôslední, a vyberajte si. Pri hodnotení nových partnerov majte síce doširoka otvorenú myseľ, ale choďte do hĺbky. Nehovorte iba s jedným dodávateľom a určite s ním hneď nepodpisujte zmluvu. Veďte rozhovory s viacerými, v každej oblasti. Snažte sa zvoliť si menej partnerov, ale následne s nimi tvorte úzke, silné vzťahy.
  4. Považujte svojho partnera za súčasť svojho tímu. To zahŕňa nielen dôveru, ale aj rovnaký meter (aj pri problémoch či potrebe pomoci). Dajte im priestor robiť chyby, snažte sa porozumieť ich odlišnostiam, kultúre a postupom. Majte svoju víziu, ale buďte aj flexibilní – nikto reálne nevystavia firmu sám.
  5. Dajte partnerstvu priestor ďalej sa rozvíjať. Skúste namiesto prístupu „niečo za niečo“ prístup „spolupracujme“. Partner vám často poskytne iný pohľad na vec. Môže prísť s inováciou, zmenou k lepšiemu, alebo spätnou väzbou, ktorú by ste od zákazníka nedostali.
  6. Nech je vašou prioritou čestnosť, transparentnosť a férovosť. Platí, že dobré zmluvy robia dobrých priateľov. Ale tiež, že by ste sa mali v biznis partnerstvách chovať tak, ako by ste chceli, aby sa chovali k vám.
  7. Udržiavajte otvorenú a čo najčastejšiu komunikáciu, dbajte na častú osobnú interakciu. V skutočnosti neobchodujete s firmami – sú to konkrétni ľudia, reprezentujúci konkrétne firmy. Budovanie vzťahu nejde robiť cez mail, zmluvy a pravidlá (aj keď sú dôležité). Spoznajte teda ľudí, s ktorými komunikujete, aj osobne. Moja skúsenosť je, že každá nová komunikácia je po obyčajnom tímbuildingu, večeri, či káve dramaticky jednoduchšia ako predtým.

Máte špecifickú situáciu, alebo sa skrátka chcete poradiť? Ozvite sa mi na LinkedIne, Facebooku, Instagrame alebo na webe, niečo vymyslíme.

Scroll to top