Ako založiť obchod a mať ho skvelý

ako založiť obchod

Zo série MANUÁL NA PODNIKANIE (Na čo všetko myslieť, než sa pustíte do vlastného biznisu)

Čas čítania: 4 minúty

Mnohé biznisy potrebujú aj tzv. kamenný obchod, alebo sú vyslovene fyzické – pointou samotného podnikania je prevádzka predajne či prevádzkarne. Ako založiť obchod, aby bol skvelý? Či už hovoríme o reštaurácii, kaviarni, obchode, servise, kaderníctve alebo showroome, pre taký biznis je kritické nielen to, kde bude prevádzka umiestnená, ako bude vybavená a či splní všetky zákonné predpoklady, ale aj to, či bude naozaj vynikať nad ostatnými – či bude jedinečná v niečom, pre zákazníkov cennom.

Postup, ako založiť obchod (alebo inú kamennú prevádzku)

Ak toto nie je prvý blog, ktorý odo mňa čítate, tak už viete, že nemám snahu písať o niečom, čo je inde popísané dostatočne dobre.

Na webe je kopec užitočných článkov, čo všetko treba splniť, aby ste mohli mať tzv. prevádzkareň, či už ide o obchod, reštauráciu, miesto poskytovania služby alebo výdajňu nejakého tovaru. Za dobrý zdroj považujem napríklad tento, alebo tento (aj keď je trochu staršieho dáta) či tento.

Súčasne platí, že keď chcete vedieť, ako založiť obchod konkrétny (teda hľadáte bližšie informácie ku určitému konkrétnemu typu maloobchodnej prevádzky), už aj v slovenčine je dostupných viacero dobrých zdrojov v podstate ľubovoľnom segmente: stačí, ak do vyhľadávača vložíte Ako založiť …. (doplňte podľa svojich predstáv) a veľmi pravdepodobne nájdete aspoň jeden zmysluplný, kvalitný článok, alebo zaujímavú debatu vo vhodnom fóre. Mám na mysli zdroje ako napríklad tento o tom, ako si založiť realitnú kanceláriu, alebo tento o zakladaní veľkoobchodu s oblečením či tento o zakladaní pneuservisu.

Mojou ambíciou je pomôcť inak – tipmi, ako mať skvelú prevádzku. Ako vyniknúť, a nielen udržať sa na trhu , ako budovať hodnotu a ako na základe toho dlhodobo rásť.

 

6 tipov, ako mať naozaj skvelý obchod (či inú maloobchodnú prevádzku)

Vedzte, kto sú a kto nie sú vaši zákazníci. Vždy si najskôr urobte prieskum, aby ste sa uistili, že existuje trh pre to, čo ponúkate. Porozhliadnite po podobných maloobchodných predajcoch vo svojom okolí – a spoznajte svoju konkurenciu. Nekopírujte to, čo robia. Robte to po svojom alebo úplne iným spôsobom. Urobte niečo iné, aby vaša ponuka a váš obchod oslovili ostatných zákazníkov.

Jednajte so svojimi zákazníkmi tým najlepším spôsobom. Neotravujte nikoho množstvom otázok a prehnaným, naoko záujmom – ale chápte, že fígeľ spočíva v opravdivom zapojení zákazníka do konverzácie. Buďte nápomocní, budete poruke a buďte ľudskí. Sústreďte sa na príjemnú zákaznícku skúsenosť. Rozvíjajte osobné vzťahy, budujte komunitu. No a napokon, uvedomujte si, že obchodu či reštaurácii sa často darí v súlade s tým, ako koná a vystupuje jej najslabší článok – najmenej angažovaný a profesionálny zamestnanec.

Pozývajte nakupujúcich, aby sa často vracali. Ponúknite vernostné programy, napríklad rozdávajte pečiatky a za každých 10 ponúknite zľavu alebo položku zdarma. Vytvorte si mailinglist zákazníkov a pošlite im e-mail vždy, keď sa chystajú špeciálne zľavy, aby ste ich prilákali do svojich priestorov. Prilákajte zákazníkov aj pomocou jednorazových kupónov, ktoré sa „už nebudú opakovať“.

Prilákajte nových zákazníkov – pomocou skvelých výkladov, pútavého webu, užitočného blogu plného dobrých rád a sociálnych médií. Môžete tiež vysielať livestream zo svojho obchodu na Facebooku a Instagrame.

Plaťte svojim zamestnancom viac, než je norma na trhu. Na oplátku sa ubezpečte, že rozumejú vášmu obchodnému plánu, a povzbuďte ich, aby sa neustále usilovali o jeho uskutočnenie. Žiadajte, aby sa do práce primerane obliekali, aby si vážili (aj tých najnáročnejších) zákazníkov a povzbudzujte ich, aby dokázali nechať svoje problémy mimo pracovného prostredia, minimálne mimo zákazníkov.

Neustále škoľte svojich zamestnancov. Budem sa opakovať, ale platí to – maloobchodnej prevádzke sa obvykle darí len tak dobre, ako to umožňuje jej najslabší zamestnanec.

Buďte kreatívni v období mimo sezóny a v časoch slabšieho predaja. Vytvorte si svoj vlastný sviatok (napr. Týždeň farebných tanierov, ak predávate veci do kuchyne), spravte rozruch v miestnych médiách (napr. vyzdobte svoj výklad tak, aby zaujal lokálnych architektov alebo miestne noviny a napísali o vás) alebo vytvorte nejakú pre komunitu významnú aktivitu (napr. Zbierku pre deti, ktoré nemajú notebooky počas pandémie). V niektorých segmentoch pomáhajú aj vonkajšie aktivity pred prevádzkou (napr. drobný predaj na „chodníku“ či terase, prehliadky produktov na ulici alebo maskot s vaším logom).

 

Máte špecifickú situáciu, alebo sa skrátka chcete poradiť? Ozvite sa mi na LinkedIne, Facebooku, Instagrame alebo na webe, niečo vymyslíme.

Scroll to top