11: Juraj Gago a Andrej Krúpa (PERRY TALENTS): Chcete začať podnikať s niekým? Stanovte si najskôr spoločný cieľ podnikania

Diagnóza Podnikateľ
11: Juraj Gago a Andrej Krúpa (PERRY TALENTS): Chcete začať podnikať s niekým? Stanovte si najskôr spoločný cieľ podnikania
/

V tejto časti podcastu Diagnóza Podnikateľ sa dozviete:  

  • Podnikanie vo dvojici či viacerí – ako na to?,
  • že v podnikaní je dôležité učiť sa od tých skúsenejších,
  • prečo je potrebné podnikateľský nápad validovať,
  • že pri podnikaní s niekým je nevyhnutné stanoviť si veľký cieľ podnikania,
  • za akým start-upom stojí Juraj Gago a Andrej Krúpa.

Dôležité odkazy z podcastu:

Chcete si podcast radšej prečítať?

ciel-podnikania

Dnes mám hostí dvoch. Sú tu Juraj Gago a Andrej Krúpa z Perry Talents. Chalani, vitajte.

Juraj Gago

Ahoj.

Andrej Krúpa

Ďakujeme za pozvanie.

Juraj Gago

Zdravíme aj všetkých poslucháčov, a ďakujeme za pozvanie.

Ja ďakujem, že ste prišli. Ešte skôr než začneme to obligátne, tak podľa mňa treba hneď na úvod prezradiť, že ako to je. Ja som veľmi rada, že ste tu. Toto je jedenásty podcast, a popravde máte na svedomí, že existuje. 😊

Juraj Gago

My si to veľmi vážime, pretože čo sme videli hostí pred nami, tak sú to už naozaj úspešní ľudia, väčšinou úspešní podnikatelia. My sme zatiaľ krátko v biznise, podnikáme 5 rokov. Takže za prvé, veľmi si vážime, že môžeme byť súčasťou tohto skvelého podcastu. A taktiež – áno je to tak, mne sa páči, že my keď sme prdišli s nápadom za Editou, že Edita poď robiť podcast, tak Ty si to chytila do svojich rúk, a hneď si to zexekvovala. A hneď si začala na tom pracovať.

Viete čo chalani, ono je to tak, že keď ste mi to hovorili prvýkrát, tak mne sa zdalo, že to je akože nenormálne. Lebo na mojej pozícii sa stretávať so zákazníkmi, a teda aj s nie zákazníkmi – aj to asi musím prezradiť, že teda ťahám sem aj ľudí, ktorí nie sú naši zákazníci. Proste robiť to pravidelne. Na podcaste, neviem, či viete, je najdôležitejšie, aby vychádzal pravidelne, vtedy si nájde svoje publikum. Tá predstava, že to pôjde, tá mi vtedy, keď ste mi to hovorili, nepripadala ako možná. Ale veľmi ma to baví. Takže vám chcem poďakovať. Tak vás týmto oficiálne vyhlasujem za krstných otcov. 😊

Juraj Gago

To si veľmi vážime, ďakujeme. 😊

Toto je biznis podcast, rozprávame sa na témy, ktoré priebežne píšem v blogoch. Dnes by sme sa chceli rozprávať o tom, aké to je podnikať vo dvojici. Ale ešte predtým, keby ste tak skúsili povedať, kto ste, čo ste. Neviem presne, ako vás mám riadiť, lebo vám musím povedať, že toto je prvý podcast, kde sú dvaja ľudia. Takže jeden z vás, podľa mňa Juraj, je zhovorčivejší.

Andrej Krúpa

Juraj je určite zhovorčivejší.

Zoberte si slovo, ako uznáte za vhodné. Ale keby ste boli dobrí, tak sa predstavte, kto ste, čo ste, čo robíte, ako dlho podnikáte. A potom budem klásť otázky.

Andrej Krúpa

Ja som Andrej. Podnikáme s Jurajom podľa mňa už skoro 4-5 rokov. My sme sa stretli v Dánsku, kedysi dávno, ešte na vysokej škole. Celkom pekný príbeh, na takom start-upovom víkende. To bolo, že za víkend sme mali vymyslieť nápad, nejaký svetoborný, ktorý by prerazil do sveta. Vymysleli sme takú nejakú, už si to ani nepamätám, nejaká blbosť to bola, ale v podstate tam sme sa prvýkrát stretli. Od vtedy sa stretávame, chodíme spolu cvičiť. Potom sme napísali knihu Hlava 20, a potom sme založili nejaké spoločné dobrodružstvá, od vtedy sa potýkame v tomto biznise.

Poď ešte Ty, Juraj.

Juraj Gago

Tak podľa mňa ten príbeh je takýto presne, že sme sa stretli v Dánsku na univerzite. Mali sme 18 rokov, keď sme začali podnikať. Dnes máme, ja mám 24, Andrej má 26, takže môže sa zdať, že je to krátka doba, čo aj je oproti iným legionárom, ktorých si tu mala. Aj oproti iným skúseným ľuďom. Na druhej strane, máme šťastie, že sme stretli šikovných ľudí. Veľa sme sa počas toho nášho pôsobenia naučili o tom podnikaní, respektíve o tom, ako hľadať šikovných ľudí, ako ich viesť. V podstate, v tom Dánsku, tam to bolo také, že sme boli jediní Slováci, ktorí boli na tej šou, na tom start-upovom víkende, a hneď sme sa pochopili, hneď sme si porozumeli.

Sme obaja veľmi ambiciózni, chceli sme niečo dosiahnuť. Tak sme si povedali, že skúsme napísať knihu, to nám prišiel taký veľmi zaujímavý cieľ. Pretože vieš, že keď si mladý, ešte si stále taký naivný, a nevieš, nemyslíš si, že môžeš zlyhať, tak sme takí boli aj my. Sme si povedali, že napíšeme knihu. A podarilo sa, kniha bola bestsellerom. Na základe toho sme si ďalej povedali, že toto nám fungovalo, tak založme si firmu. Založili sme firmu, a dnes máme celkom úspešný start-up, ktorý má zákazníkov po celom svete. V Amerike máme väčšinu zákazníkov, a snažíme sa v podstate preraziť v tomto, v technológiách a start-upoch.

Ste zlatí, ste vypľuli celý príbeh, takto v prvom vstupe. Tak ja sa budem vypytovať.

Skúsme začať tým, ako sa vôbec dá z toho, že idete niekde na nejaký start-upový víkend, dospieť k tomu, že idete písať spolu knihu. To ma fakt zaujíma, že tento skok sa ako stal. A vôbec, možno by ste mohli porozprávať, ako ste sa dostali na ten víkend. Už ste predtým chceli mať start-up svoj vlastný? Prečo ste tam vlastne boli, v tom Dánsku?

Andrej Krúpa

Ja sa priznám, že ja som nebol nikdy veľký fanúšik start-upov, mňa to moc nezaujímalo. Ale bol som tam, lebo to bolo na našej univerzite. Ja som študoval stavebnú fakultu, a bolo to v tej budove, kde som v podstate chodil do školy. Mňa tam pozval Mišo Rzavský, ja som s ním býval, tiež Slovák, že poďme tam, však možno tam spoznáme nejakých zaujímavých ľudí. A tak sme tam išli, a potom sme sa tam stretli s ďalšími Slovákmi, a jedným z nich bol Juraj, takže tam. Ja si myslím, že to je prirodzené, že keď má niekto k tomu druhému človeku blízko, je mu sympatický, a majú spoločné záujmy, tak potom sa tá línia potiahne sama. Potom sám život nasmeruje tých ľudí tam, kam má. A ja si myslím, že to išlo úplne prirodzene. Potom sme sa stretávali, a už si nepamätám, že či to bol môj nápad, alebo Jurajov, ale povedali sme si, že ideme napísať knihu, lebo chceme niečo odovzdať mladým Slovákom. My sme nechceli nikdy nikoho poučovať, to nebol vôbec žiadny zmysel tej knižky, ale chceli sme dať von naše myšlienky, ktoré sme mali vtedy v hlave. Mali sme veľa snov, veľa plánov, a stále máme. Chceli sme v podstate odovzdať tej mladej generácii, o ktorej sme vedeli, že niekde doma na Slovensku študuje, snaží sa niečo robiť, tak sme ich chceli podporiť, že pozrite sa, podľa nás sa dá v živote dokázať čokoľvek, čo si zaumienite. Tu ponúkame našich 20 myšlienok. Ešte raz opakujem, sú to iba myšlienky, zoberte si z toho, čo chcete. Snažili sme sa to napísať takým mladíckym štýlom, a myslíme si, že sa to celkom podarilo. A myslíme si, že množstvo ľudí si z tej knižky niečo zobralo. Čiže ten príbeh môže byť ešte dlhodobo veľmi zaujímavý.

My sme sa stretli pred pár dňami, a ja som sa povypytovala nejaké detaily, a povedala som si, že to musí odznieť v podcaste, takže počúvajte. Jedna vec je, že vám napadlo napísať knihu, a že teda má nejaký koncept. Ale to nie je také bežné, aby mladým ľuďom okolo dvadsiatky napadlo, že napíšu knihu, a ešte potom, že ju vydajú v relatívne veľkom náklade. A že sa to aj vypredá, že to má aj úspech. Skúste o tom porozprávať, ako ste to naozaj spískali. Lebo človek si tak ani nevie predstaviť, čo to znamená vydať knižku. Povedzte, čo ste vlastne robili. Ako ste k tomu dospeli?

Juraj Gago

Podľa mňa, za prvé, možno prvýkrát v živote v nejakom rozhovore, ktorý máme, poviem, že najskôr to bola Andrejova idea, napísať knihu. 😊 To teraz oficiálne vyhlasujem, a myslím si, že mu toto právom patrí. Následne sme si povedali, že kto napíše v tej knihe ktoré časti. Vo veľkej miere to bolo šťastie toho, že sme boli mladí, stále teda sme, aj Ty si stále mladá; ale v podstate sme boli veľmi naivní, respektíve sme úplne nevedeli, čo to celé obnáša. Sme si povedali, že napísať knihu – veď počas strednej školy sme písali slohy, diktáty.

Ideme na to, proste. 😊

Juraj Gago

Rozmyslím si, že toto je téma, o ktorej chcem písať. Poviem príklad, že bola tam téma o tom, že sme chceli, aby mladí ľudia cestovali, aké to je skvelé, ako veľmi sa dokážu naučiť z toho. Tak som si povedal ok, o cestovaní. Najskôr sme vždy tú myšlienku začali nejakým príbehom, ako to mne niečo dalo, to cestovanie. A potom sme tam ešte dali také posledné akoby fakty, že prečo. Také tie podporné body, že prečo by mali tí ľudia cestovať. Takže takýto bol ten koncept. Následne všetko, aj od malička, alebo aj teraz, keď sa snažíme rozbiehať tú našu technologickú firmu, tak vždy sa snažíme robiť to čo najväčšie, čo najúspešnejšie ako vieme, s danými možnosťami, a s danými skúsenosťami, s danými zdrojmi, ktoré máme. Vtedy sme mali v podstate iba to, že sme oslovili Majka Spirita, čo bola v podstate tiež len veľká náhoda, veľké šťastie, že sme mu poslali našu knihu, a povedali sme mu, že Majk, dokázal by si nám dať nejakú recenziu na to, čo na to hovoríš. Jemu sa to veľmi zapáčilo. Následne sme oslovili Lukáša Latináka, oslovili sme Maťa Tótha, olympijského víťaza, oslovili sme naozaj úspešných ľudí na Slovensku, ktorým sme tú knihu poslali. Títo ľudia tú knihu recenzovali, povedali, že naozaj super, že sa im to veľmi páči. Takúto knihu, Hlava 20, by si chceli prečítať, keby mali opäť 18-20-22 rokov. Tým pádom sme mali urobené to, že sme mali recenzie. Teraz sme vedeli, že keď povedia takíto úspešní ľudia, že to je dobré, tak to budú chcieť aj ostatní. Pretože sme to overili s trhom, to je dôležité povedať, že sme to zvalidovali. To aj teraz sa snažíme start-upom, aj ľuďom, ktorí chodia za nami, že akým spôsobom rozbiehať nejaké firmy, keď sú ešte mladí, tak im hovoríme, že samozrejme si to zvalidujte, overte, čo na to hovoria ľudia. Takže sme si povedali, že vytlačme ich tak, aby to bol bestseller. Na Slovensku bestseller je aj 2500 kusov v takejto literatúre.

Schválne, teraz sa to hodí. Povedz, koľko ste ich naozaj predali?

Juraj Gago

Vytlačili sme ich, alebo respektíve aj s tou druhou, bolo ich okolo 15 000, čo je v podstate veľmi pekné číslo.

To je famózne číslo na Slovensku.

Juraj Gago

Sme na to veľmi hrdí. Ale najmä sme hrdí na to, že koľko tých mladých ľudí nám naozaj písalo. To boli správy denno-denne o tom, že ako veľmi im to pomohlo, že to bola ich prvá kniha. Dokonca jedna myšlienka tam bola o tom, aby tí ľudia začali čítať knihy. To je tiež podľa nás veľmi dôležité, prijímať tie myšlienky, nápady, od ľudí, ktorí sú naozaj skúsení, úspešní, a 20-30-ročné skúsenosti zhrnú do nejakej knihy. Následne to vieš prečítať za pár hodín, a tieto skúsenosti získať.

Môžem vám to bonznúť. Neviem prečo, ale my sa už poznáme nejaký ten piatok, a ja som vlastne vašu knihu nemala až do minulého štvrtka, či piatka, či kedy sme sa stretli. Takže som ju rovno začala čítať, som v polovici. Čiže už viem o tejto časti. A naozaj si myslím, že je fakt napísaná dobre, a všetkým ju odporúčam, čo teraz počúvajú. To je úplne jedno, že už má nejaký ten piatok tá kniha. Je veľmi cenná, a veľmi sviežim, veľmi mladým spôsobom, sprostredkúva celkom vážne myšlienky.

Juraj Gago

Ďakujeme.

Chalani fakt super. Aj sa nečudujem, že mala taký úspech tá kniha, sa vám priznám.

No dobre, tak ste vydali knihu, predpokladám, že ste sa takto nebojácne pustili aj za niekým, kto vám tú knihu vydal. Ste si zmysleli, niekomu ste zavolali, páčilo sa, proste to bolo vydané. Tak to prebiehalo?

Juraj Gago

Taktiež aj spolupráca s kníhkupectvami. Oslovili sme majiteľa kníhkupectva, druhého najväčšieho kníhkupectva na Slovensku, oslovili sme aj to najväčšie kníhkupectvo na Slovensku. Urobili sme si s nimi nejaké dohody, že v podstate my im dáme nejaké príspevky na sociálne siete, oni nám za to dajú zase nejaký barter, že môžeme využiť nejaké predné priečky v tých kníhkupectvách. Sme to urobili celé tak, že na tej našej mladíckej naivite, alebo dravosti, alebo takej tej ambicióznosti, sme sa snažili tých ľudí presvedčiť, že naozaj, pozrite sa, má to už aj dobré predobjednávky, ukážte to tam dopredu. Mladí ľudia doteraz nenapísali zatiaľ takúto knihu, to sme mali 19 rokov, čiže to bolo tiež taký unikát, že sme boli prví v tom. Takže to sa všetko tak spojilo, a sme veľmi radi, že to vyšlo.

No dobre, tak ste vydali knihu, bola úspešná, asi ste mali aj vlnu tých feedback-ov všelijakých od mladých ľudí. Zrejme nielen od nich. Lebo aj tí recenzenti, to nie sú žiadne malé mená, nezaujímaví ľudia. Tak ste mali proste dobrý feedback. Ale od toho je ešte stále celkom ďaleko k tomu, že začnete spolu biznis. Skúste porozprávať o tej druhej veci, čo ste spolu rozbehli, o akcelerátore trochu, Andrej.

Andrej Krúpa

Jasné. Ešte doplním k tej knižke, ja si myslím, že nám veľmi pomohli tí ľudia, ktorí sa za tú knižku postavili, tak ako povedal Juraj. Vďaka tým recenzentom, vďaka tým úspešným ľuďom, ktorí povedali, že áno, táto knižka stojí za to, tak aj kníhkupectvá, aj všetci sa na to pozerali, že áno, dáva to zmysel, keď to podporujú títo ľudia, tak určite to chceme mať v prvých priečkach.

My sme sa dostali k biznisu spoločnému tak, že Juraj mal v Trenčíne digitálnu agentúru, a chcel sa presťahovať do Bratislavy. My sme sa vtedy už stretávali raz za čas, a potom keď sa sťahoval do Bratislavy, tak sme našli spoločne priestor v Bratislave, na Šafárikovom námestí. A zhodou okolností moja mama mala PR agentúru, čiže sme ako keby vedeli prepojiť tú digitálnu časť s tou PR agentúrou. Povedali sme si, že poďme si zobrať nejaký spoločný priestor, že budeme tam všetci spolu. Zistili sme, že sme ho našli. A potom polovica toho priestoru, bolo to asi 600 m², bolo úplne rozbúraných. Dostali sme výbornú cenu na ten priestor, tak sme si povedali, že zoberme ho celý, a uvidíme, čo s tým dokážeme za rok spraviť. Asi za 2 mesiace na to sme si povedali, že dobre, ideme, lebo kopec mladých ľudí nám píše, že by chceli začať podnikať, že by chceli začať niečo robiť. Tak sme si povedali, že čo ak by sme vybúrali tento priestor, dali ho celý dokopy, dali koberce, parkety, a pozvali by sme tých mladých ľudí k nám, nech tu sedia, nech si odtiaľto niečo robia, a nech skúsia ten svoj biznis rozbehnúť. Tak sme asi 2 alebo 3 mesiace dávali dokopy ten priestor, celý sme ho zrekonštruovali, dali dokopy, dali tam parkety, koberce, pokreslili steny. A potom sme otvorili taký nultý ročník akcelerátora. A cez sociálne siete sme spustili kampaň na nábor start-upov. Prihlásili sa nám hneď, aj vďaka knižke, mnohí začínajúci podnikatelia, a spravili sme prvý nultý ročník akcelerátora Perry Talents.

Aké boli výsledky toho akcelerátora v tom prvom roku? Ako to spätne hodnotíte? Lebo viem, že už teraz máte ďalší ročník za sebou. Už medzitým máte dokonca aj roll out do Čiech. Po tom prvom roku ste to ako cítili?

Andrej Krúpa

My sme tomu vždy dávali podľa mňa veľkú nádej, lebo Perry Talents dával nám skôr taký zmysel duševný. Síce sme ešte nič nejaké veľké nedosiahli, ale bolo vždy v nás, že poďme pomôcť druhým, aby sme sa potiahli navzájom. A z nultého ročníka, sa mi zdá, že sú tam niektoré veľmi zaujímavé projekty, ako napr. DNA ERA Miška Šišková, čo bola Forbs 30 pod 30. Tak isto tam bol S-Case, Maťo Pekarčík, ktorý získal teraz investíciu na také medicínsko- technologické zariadenie. Lebo Mädveď, tiež veľmi zaujímavý projekt, myslím si, že sa celkom úspešne predáva. Čiže aj z toho nultého ročníka, ktorý išiel čisto z takej našej naivity, jak to hovorí Juraj, tak podľa mňa vznikol nejaký taký aspoň drobný úspech slovenský. A potom sme si povedali, že poďme to potiahnuť ďalej, poďme do toho zapojiť viac partnerov, viac šikovných ľudí, viac mentorov. A potom sme to pustili ďalej.

Dnes už má serióznu značku ten akcelerátor. Juraj, ako to Ty vidíš? Možno by ste mohli aj trošku porozprávať o tej skúsenosti, ako ste to vyniesli na český trh.

Juraj Gago

Áno, určite. Ešte predtým poviem, že sa nás pýtali, že čo vy chcete pomáhať začínajúcim podnikateľom, keď vy sami ste začínajúci podnikatelia. V podstate ja to beriem tak, že stále aj budeme, ešte dlho. Takže, vieš čo, my sme im vždy hovorili, že mi v podstate len sprostredkovávame to, v čom momentálne máme šťastie. A to bolo to, že sme mali priestor. Dali sme tým začínajúcim podnikateľom zadarmo kancelárie, mohli tam normálne sedieť, mohli tam pracovať, do večera tam sedávali, cez víkendy. Veľmi to využívajú, aj dodnes. V podstate to, čo ešte treba povedať, že dnes Perry Talents má už za sebou takéto 4 ročníky, desiatky start-upov ním prešlo, máme stovky prihlášok. Vyslali sme start-upy do Izraela, vyslali sme start-upy do Virgínie do USA, máme kancelárie v Prahe, kde máme 8 start-upov teraz v tomto ročníku českom. V podstate sa to tiež rozbehlo, ale len vďaka tomu, že sme opäť mali šťastie na tých ľudí. Spoznali sme veľmi zaujímavých šikovných podnikateľov, ktorí sú už úspešní, ktorí majú veľa skúseností, a ktorí sa rozhodli to svoje know-how, alebo to, čo sa naučili, zdieľať ďalej. Toto berieme, že je veľmi dôležité, počúvať tých skúsenejších, brať si od nich rôzne nápady, rôzne myšlienky, pretože oni si už tým prešli. A toto sme aj v knihe písali, a snažíme sa to pretaviť aj v tom akcelerátore, aj v našom podnikaní, že učiť sa od tých skúsenejších. A toto bol veľmi veľký úspech, že títo úspešní Slováci – a musím povedať aj napríklad meno Jozef Klein, ktorého veľmi rešpektujeme, ktorý nám veľmi pomohol. Hlavne s tým, že tým start-upom odovzdal naozaj obrovskú hodnotu, naozaj sa im venuje, pomáha. Nazvem to tak, že ich mentoruje, učí. A takto má každý start-up, každá začínajúca firma, vlastného mentora, ktorý im pomáha. A taktiež musím povedať, že aj Ty Editka.

Si zlatý 🙂

Juraj Gago

Ty si tiež už v druhom ročníku teraz. Minulý rok, teraz, čo je tretí ročník na Slovensku, tak opäť pomáhaš, stretávaš sa na pravidelnej báze individuálne s tými start-upmi. Oni častokrát prídu s rôznymi problémami, ktoré pre Teba sú úplne jednoduché, ktoré pre Teba sú úplne také, že Ťa to trošku aj možno uvoľní. Lebo v podstate to, čo Ty riešiš celý deň v tej práci, tak to sú veľké problémy. A potom príde nejaký začínajúci podnikateľ, ktorý v podstate sa len spýta, že ako založiť eseročku, alebo teraz sa neviem dohodnúť so svojimi kolegami, že kto, koľko, ako. Takže toto sú také veci, že prečo sme mali šťastie opäť na tých skúsených úspešných ľudí, ktorí tým start-upom pomáhajú. A tretia vec, ktorá týmto start-upom pomáha, sú potom investori. To máme tiež veľa ľudí, ktorých poznáme zo Slovenska, z Čiech, ktorí investujú do start-upov, a my ich opäť prepájame. Snažíme sa v podstate prepojiť toho investora, ktorý hľadá firmy, technologické, so slovenskými start-upmi.

Ešte sa dostaneme k tým Čechám, lebo to sa Ti podarilo neodpovedať, ale to vôbec nevadí.

Ja vám chalani chcem povedať, že vy ste skromní, a vy máte pocit, že máte za sebou toho málo, lebo podnikáte možno piaty, šiesty rok. Ja už dokážem abstrahovať také dva kľúčové aspekty, prečo sa vám podľa mňa darí. Ten prvý je, že ste fakt – Ty to voláš naivní, ale podľa mňa vy ste veľmi odvážni. Vy proste nevidíte problém, vy vidíte vec, čo by bolo treba spraviť. To sa vinie všetkými vašimi aktivitami, pretože na ne veríte, a je tam veľmi pozitívna energia. Tak si myslím, že to cítiť. A pretože ste mladí, tak vám mladí ľudia veria. Myslím, že tam je ten kľúč, a preto si myslím, že nie je pravda, že by ste nemali čo povedať start-upom, a mladým ľudom, nie je to pravda. Po celý čas máte čo povedať. Viete prečo? Lebo ste zvalidovaní výsledkom. Strom sa pozná po ovocí. Tak to je taký prvý aspekt. A ten druhý aspekt podľa mňa je ten, že ste fantasticki schopní spájať ľudí. To je to, čo pozorujem na tom vašom fungovaní, a možno by sme sa o tom ešte trošičku mohli potom rozprávať, lebo to nie je taká vec, ktorá spadne z Marsu. Na tom asi treba aj pracovať, či?

Juraj Gago

Tak určite. My veríme v to, že ľudia sú v podstate základ všetkého, základ každej dobrej firmy, každej dobrej, aj úspešnej organizácie. Čiže určite. Veríme v to spájanie ľudí, to dáva najväčší zmysel. Reálne ľudia u nás vo firme, s ktorými spolupracujeme, ktorí u nás pracujú, tak my si uvedomujeme, že tí ľudia u nás trávia 8-10 hodín, niekedy 12 hodín. Chceme, aby tam boli s ľuďmi, ktorých majú radi, s ktorými si rozumejú. A taký najväčší úspech pre nás bol, keď nám taký jeden nový zamestnanec, ktorý v podstate u nás robí teraz asi 4 mesiace, tak nám hovorí, že sa strašne teší (som bol s ním v nedeľu niekde cvičiť). Hovorí mi, že sa veľmi teší v pondelok do práce, pretože sa teší na tých ľudí, s ktorými tam je.

To je fantastické.

Juraj Gago

A keď je dobrý tím, keď sú okolo seba dobrí ľudia, tak im vôbec nevadí pracovať aj viac, a v podstate mať aj nejakú tú víziu, nejakú tú misiu. A my tú misiu, alebo tú víziu, máme – vybudovať úspešnú technologickú firmu. Veríme, že po nejakých rokoch, časoch, sa nám to podarí aj vďaka tomu, a teda najmä vďaka tomu, že máme skvelých ľudí okolo seba.

Popravde, ja myslím, že už ste na začiatku tej veci, lebo už nie ste v nule. To by sme možno potom mohli ešte tretiu takú nohu, alebo takú oblasť, povedať, do čoho ste sa pustili. Ja to považujem za takmer isté, že sa to tak stane.

Ale chcem povedať k tomu prepájaniu, že vy dokážete prepájať nielen tých ľudí, čo potrebujú, ale naozaj aj s mentormi. Si myslím, že možno vám to nikto takto úplne nepovedal, ale pre mňa je veľmi cenné byť v programe. A naozaj, je to tak, že je to úplne iný typ rozhovoru, úplne iný typ energie, ktorú riešim. Je to vlastne raz za mesiac, niekedy raz za 3-4 týždne (podľa toho, ako často chce ten mentorovaný za mnou prísť), ale je to úžasná vec. Za prvé, aj mám taký pocit, že čosi odovzdávam, že to niekomu je k niečomu. 😊 To je vec, ktorá normálne napĺňa. Nie je to jednosmerka, že teda ja niečo dávam, a nič za to neni. Je to obojsmerné. Je to veľmi príjemné mentorovať. Týmto vyzývam aj ostatných manažérov na Slovensku, keď budete potrebovať ďalších ľudí, aby sa zapojili, lebo je to niečo, čo človeku čosi extra dá, nie je to len jednosmerné.

Skúsme ešte o tej tretej veci, chalani. Čiže akcelerátor, 4 roky úspechu. Skúste o tých Čechách aspoň na chvíľočku. A potom skúste povedať, ako sa do toho priplietol vlastný start-up, hoci Andrej hovorí, že celkom k tomu nemal vzťah na začiatku. (smiech)

Andrej Krúpa

Tak život sa mení rýchlo. To znamená, že keď príde príležitosť – a ja som samozrejme trošku vyspel – už sme si povedali, že start-upy dávajú zmysel aj pre mňa. Takže myslím si, že to je úplne prirodzené, že ten, kto hlavne v mladosti, nevie sa odraziť od toho svojho starého názoru, a prejsť k novému, tak je to zbytočné. Ja som si povedal, že start-upy dávajú zmysel.

Ale aby som povedal viac o tých Čechách. Perry Talents v Čechách začal úplne, nazvem to, že pragmaticky. My sme si povedali, že Slovensko a Česko malo vždy k sebe veľmi blízko. Evidujeme ten start-upový svet v Čechách trošku rozvinutejší ako na Slovensku. Povedali sme si, že je úplne prirodzené ísť do Prahy, lebo to je kúsok. Tak sme išli do Prahy, našli sme vhodných partnerov na tento akcelerátor, našli sme krásne priestory, kde sme získali výborný priestor pre start-upy. Potom sme mali obrovské šťastie, že sme narazili aj na Leoša Mareša. Neviem, či ho poznáš.

(smiech) Evidujem.

Andrej Krúpa

Taký český spevák a moderátor. A on nám pomohol aj s tou takou náborovou kampaňou. A úplne tak prirodzene nám to zaklaplo, zapadlo, že otvoríme český akcelerátor. Podľa mňa sa nám tam podarilo presadiť tú myšlienku. Prihlásili sa nám naozaj kvalitné firmy. Myslím si, že okolo 120 hneď na prvý ročník v Čechách, takže sme sa z toho veľmi tešili. Vybrali sme 8 najlepších, ako hovorí Juraj, a myslím si, že to išlo úplne prirodzene. Mali sme niečo za sebou na Slovensku, poznali sme tú metodiku, ako to chceme robiť, koľko mesiacov by mal mať ten program, ako funguje náborová fáza, ako funguje ten akceleračný program, aké sú tam workshopy. Povedali sme si, že zoberieme tento model, ktorý nám funguje na Slovensku, prenesme ho do Čiech, spravme to tak isto, odpropagujeme to na tú lokálnu verejnosť. A myslím si, že to celkom pekne vypálilo.

Juraj Gago

A určite treba podotknúť, že v Čechách nám veľmi pomáhal David Stoppani, čo je v podstate miestny podnikateľ, myslím si, že už aj európsky, v rámci IT a technológií. On v podstate tiež pozná veľmi veľa ľudí v Čechách, ale taktiež bol veľmi prínosný, hlavne pre tie start-upy. Stal sa mentorom nakoniec. A teraz sa baví aj s ďalšími firmami o investícii. Toto je to, čo tie start-upy chcú. Tie start-upy reálne chcú niekoho, kto im vie poradiť, kto im vie pomôcť, kto teoreticky vie to ich riešenie vyskúšať vo firme, v nejakej organizácii. Taktiež tie start-upy, aby dokázali potom rýchlejšie rásť, potrebujú nejaké zdroje, nejakú investíciu. A toto sú veci, v ktorých sa im snažíme pomáhať, a dodávať im. A taktiež, toto je veľké šťastie, že David sa toho podujal, že sa rozhodol v Čechách takto pomáhať.

Inak, sa vrátim na sekundu k tomuto podcastu. Vlastne celá tá story, prečo my sme sa začali rozprávať, a vy ste prišli s týmto nápadom, bola, že ja som z toho mentorovania tiež cítila, že je tu spústa mladých ľudí, ktorí potrebujú pomoc, ktorí potrebujú trošku akože aj pospájať s ostatnými atď. Môžem to potvrdiť, že to cítim, odvtedy to cítim, dokonca sa mi ozvali aj ľudia, ktorí sú mimo akcelerátora. Takže tá téma určite rezonuje.

Juraj Gago

Skvelé. A musím Ti povedať, že Ti to perfektne ide. 😊 Vidím, že sa v tom vyžívaš, vidím, že máš aj dobrú techniku. To sa hneď pozná, že si v profesionálnom prostredí. Veľmi dobre Ti to ide, aj na to, že to robíš piatykrát, alebo šiesty, desiaty.

😊 Ďakujem Ti, naozaj. Baví ma to. A najmä musím povedať, že keď prídu takí inšpiratívni hostia, ako ste vy, vieš, tak sa vynikajúco vypytuje.

Veľmi podobná cieľovka, teda celá táto vec, prečo to volám vôbec diagnóza podnikateľ, je o tom, že si myslím, že sa oplatí povzbudzovať ľudí, aby začali podnikať. A nemusia to byť len mladí ľudia, môžu to byť naozaj aj ľudia v zrelom veku. Z rôznych príčin sa môžeš ocitnúť v takom bode, že chceš podnikať, takže tiež to takto po kúsku rozoberám. A vravím, celý čas tá spätná väzba je taká, že téma existuje, ľudia takúto pomoc potrebujú. Takže predpokladám, že s akcelerátorom chcete pokračovať. A povedzte, tak tajne, máte nejaké plány, roll out aj na nejaký iný trh okrem českého?

Andrej Krúpa

Určite áno. My sa zamýšľame nad licencovaním toho akcelerátora, aby to vedeli využívať aj univerzity, ďalšie akcelerátory mimo Slovenska a Česka. To znamená, že skôr tomu dať taký produktový smer, aby videli ten náš, nazvem to know-how, a tú metodiku, ako to robíme tu na Slovensku a v Čechách. My si myslíme, že to na lokálne pomery, možno aj na európske, robíme pomerne kvalitne. Myslíme si, že by to mohlo uspieť aj v ďalších krajinách. Chceme pripraviť takú licenciu, ktorú by si potom vedeli školy, alebo iní partneri, od nás prevziať, a vedeli by podľa tej metodiky, a tej licencie, urobiť podobný akcelerátor, ako my robíme na Slovensku a v Čechách, pre to svoje lokálne publikum.

Ako vás poznám, akí ste rýchly, tak to dlho nepotrvá, kým to bude na svete. (smiech)

Andrej Krúpa

Uvidíme.

Juraj Gago

Ešte k tomu, čo si hovorila, že povzbudiť ľudí k tomu, aby začali podnikať. Beriem to tiež, že je veľmi dôležité, pretože v podstate o tom to celom je. Podľa nás, keď človek dokáže tvoriť, robiť, či už umenie, alebo hudbu, alebo aj podnikať, alebo robiť nejaký vlastný projekt, tak to je také, kedy ten človek sa dokáže najviac vžiť, vyžiť, a dokáže najviac možno žiť tým, že je kreatívny, a tým, že niečo tvorí. A myslím, že aj Sokrates to povedal, že človek, ktorý tvorí, dokáže najviac žiť, a v podstate je plný života. Takže preto podľa nás je zaujímavé, tí ľudia, ktorí aj možno majú teraz nejaké zamestnanie, alebo povolanie, tak ak majú takú túžbu (každý nemusí mať), ale tí, čo majú takú túžbu, že začať nejaké vlastné dobrodružstvo, tak určite ho k tomu vyzývame, pretože môže sa stať, že sa to podarí.

😊 Presne tak. Najhoršie, čo sa môže stať, že sa to nepodarí. Ale práveže sa môže stať, že sa to podarí. Ako vám.

Andrej Krúpa

Šance sú ale strašne malé. (smiech)

Juraj Gago

Väčšie, ako keď nezačnú. Väčšie sú určite, ako keď nezačnú.

To je fakt.

Andrej Krúpa

Ale je to obrovské riziko, obrovská zodpovednosť. Treba si uvedomiť vždy tú zodpovednosť za tých ľudí, ktorí potom v tej firme pracujú. A to je veľmi dôležité, aby si to tí seniorní ľudia, ktorí sú v tej firme, a donášajú do tej firmy peniaze, a klientov atď., tak aby si uvedomovali tú zodpovednosť, ktorú majú na pleciach.

Juraj Gago

Tie start-upy dnes už fungujú tak, že sa rozdelíš s tými svojimi kolegami, s tými zamestnancami. Tiež majú akcie firmy, a tiež sú ako keby takí spolupodnikatelia. A toto je podľa nás tiež zaujímavé, a veľmi dôležité, pretože nie každý úplne vie, že potrebuje teraz začať podnikať. Nie každý si to užíva, nie je to úplne tak, že si to užívaš každý deň.

Určite nie. Má to aj veľmi ťažké stránky a momenty.

Juraj Gago

Áno. Ale stále, aj keď si v povolaní, alebo aj keď máš akcie nejakej firmy, aj keď to nie je veľký podiel, ale stále máš tam akcie, tak stále tvoríš. A pokiaľ máš také zamestnanie, kde ti dovolia tvoriť, a kde dokážeš vytvárať nejakú hodnotu, kde nerobíš len Ctrl+C a Ctrl+V, ale reálne rozmýšľaš, a tvoríš nejakú vec, tak to je v podstate tiež časť toho, kedy si podľa mňa veľmi spätá s tým životom. A toto je niečo, čo sa snažíme aj našich kolegov v tom inšpirovať. Aby sa nebáli tvoriť, aby nerobili len to, čo im povieme, ale aby pracovali, aby rozmýšľali nad tým, že ako to celé zlepšovať. Snažíme sa stále si hľadať okolo seba lepších ľudí, ako sme my. Pretože oni dokážu podľa nás omnoho lepšie vyriešiť marketing, alebo vyriešiť aj rôzne IT veci, produktové veci, a obchod, a všetko možné, ako my.

Pomaličky sa dostávame k tej tretej oblasti. Teraz možno by sme to mohli začať aj tak prepájať s tou tému v mojom blogu. Aj vám som povedala, chalani, že účel nie je, aby boli potvrdené veci, čo ja píšem v blogu, ale skôr, aby sme rozobrali tému, že aké to je podnikať vo dvojici. Takže skúsme trošku hovoriť o tom, že ste založili vlastný start-up, in the meantime, popri tom všetkom, čo ste už povedali. Môžete povedať, že čomu sa ten start-up venuje, v akej ste fáze. A potom začnem trošku klásť otázky, že čo toto všetko znamená pre vaše fungovanie vo dvojici. Tak, kto z vás? Poďte, hocikto.

Juraj Gago

Môžem teda ja, dostal som slovo. 😊 Vieš čo, založili sme, 3 roky dozadu, alebo 4, firmu, ktorá sa venuje technológii pre mestá a obce. Je to v podstate software, ktorý dostane mesto, cez ktorý dokáže lepšie komunikovať so svojimi obyvateľmi. Obyvatelia vďaka tomu majú jednoduchší život, dokážu vďaka tomu reportovať veci na mesto, dokážu vedieť a informovať sa o veciach, keď je nejaké nebezpečenstvo, alebo keď sa deje niečo, čo ich zaujíma.

Ako to prišlo, ten nápad, že toto práve budete robiť?

Juraj Gago

Chceš Ty povedať tú story?

Andrej Krúpa

Juraj mal podľa mňa ešte dávno – oni rozbiehali takú aplikáciu v Dánsku. Sa to volá Trenčín.

Juraj Gago

Milujem Trenčín.

Andrej Krúpa

Milujem Trenčín. To bola taká aplikácia, kde boli akože všetky služby v tom meste, tzn. reštaurácie, bary, podniky, mohla si tam mať zľavové kupóny atď. A potom, neviem ako presne dopadol ten projekt, ale tá myšlienka…

Juraj Gago

Zlyhal, vtedy zlyhal. My sme tam mali tím, a sme sa nedohodli.

To je dôležité povedať. Keď človek podniká, proste občas má aj 2-3 pokusy, a nevyjde to. Štvrtý vyjde, keď už je trošku poučený.

Juraj Gago

Určite. My sme veľakrát zlyhali. Aj sme sa s Andrejom snažili, ešte na začiatku, máme taký nejaký malý pozemok pri Trenčíne, tak sme sa snažili tam postaviť také menšie sídlisko, alebo menšie domy. Čiže to bola tiež sranda, že sme sa len tak do toho pustili.

Jak hipsteri.

Juraj Gago

To bolo tak, že poďme, postavme tam niečo, ale tiež to zlyhalo. Neboli sme na to pripravení. Ale tak nechám Ti Andrej slovo, ale projekt zlyhal. Zlyhalo to v Trenčíne. A potom sme sa k tomu vrátili, vďaka Andrejovi, o dva roky.

Andrej Krúpa

Mali sme také šťastie podľa mňa, lebo tá myšlienka stále bola, vírila niekde v hlave. Robili sme tie také, nazvem to, marketingové kampane. Pomohli sme s volebnou kampaňou môjmu otcovi, lebo on je starosta Záhorskej. Sme mu pomáhali, ja som chodil s ním na tie eventy všelijaké, variť guláš a tak. A Juraj vtedy povedal, šak spravme tú aplikáciu zadarmo preňho. Tak my sme si povedali, že pre Záhorskú Bystricu. Že bude to taký pilotný projekt. Spravili sme tú aplikáciu pre Záhorskú Bystricu, a odvtedy sme zistili, že tí obyvatelia Záhorskej Bystrice mali o to veľký záujem. Bola tam vysoká sťahovateľnosť. Tak sme si potom povedali, že dobre, tak tento produkt, myslím si, dáva zmysel. Poďme to ponúknuť ostatným mestám a obciam na Slovensku, a uvidíme, ako sa to uchytí. Potom to už išlo tak nejako samo. Zobrali sme veľmi šikovných chalanov, Jakuba, a Braňa potom neskôr. To sú Jurajovi spolužiaci zo strednej školy, obchodníci, a v podstate oni začali behať po slovenských mestách a obciach. Mali sme veľmi dobrú spätnú väzbu od obcí a miest na Slovensku. Sme zistili, že pred desiatimi rokmi všetky mestá chceli weby, tak teraz všetky mestá chcú aplikáciu. Nastavili sme taký rozumný biznis model tomu, aby nemuseli tie mestá platiť veľa peňazí, ale aby platili menej a mesačne. Potom sme zistili, že tie mestá to naozaj chcú, a sa to samo rozrolloutovalo.

A už teraz hovoríme aj o tom, že ste v inej krajine.

Juraj Gago

K dnešnému dňu sa nám podarilo, že máme desiatky miest na Slovensku. Sú to aj väčšie veci, ako napr. Žilina, Petržalka, máme aj menšie, ako je Trstená, alebo aj obce ako Limbach, Bernolákovo, Moldava nad Bodvou. Naozaj po celom Slovensku, od Bratislavy po Košice, aj ďalej. A potom sme sa stretli s investormi, ktorí investujú do takýchto technologických firiem, ktoré majú potenciál stať sa globálnymi, ktoré majú akoby potenciál. Lebo my to vieme veľmi rýchlo škálovať, a to tí investori hľadajú. Investori do start-upov hľadajú firmy, ktoré dokážu obslúžiť veľa zákazníkov, ktorí to dokážu škálovať, kde je za tým dobrý tím, kde tá technológia je dobre zvládnutá. Takže sme mali šťastie opäť, keď to už hovorím, asi piatykrát, že sme mali šťastie, ale bohužiaľ, je to tak. Je to akože aj tým, že sme samozrejme pre to niečo urobili, ale tiež sme sa stretli s týmito ľuďmi. A oni nám dali tú prvú počiatočnú investíciu. A dnes sme dokonca získali ďalší investíciu, už od tej prvej, a dnes sme – možno to môžem povedať, neviem či môžem, tak poviem, prvýkrát niekde na verejnosti.

Páči sa. Teším sa, že v mojom podcaste.

Juraj Gago

Dostali sme asi najväčšiu investíciu do takéhoto start-upu u nás v regióne, približne 1.000.000 EUR. A v podstate tie peniaze teraz investujeme do expanzie, otvárame Ameriku, otvárame Kaliforniu, tam máme už prvých zákazníkov. Máme tam mestá v Sillicon Valley, čo je oblasť medzi San José a San Franciscom. Tam sa snažíme, nazvem to tak, že ovládnuť tú oblasť. Mať tam čo najviac miest. Máme tam bývalú starostku jedného mesta, ktorá je aj v našom Advisory board-e, ktorá nám radí, ktorá nám pomáha. Takže toto je také naše najväčšie dobrodružstvo, ktoré teraz podnikáme, ktoré robíme, a ktorému sa venujeme.

Andrej Krúpa

A povedali sme, ako sa to volá?

Juraj Gago

Volá sa to Simplycity.

To je dobrá poznámka. (smiech)

Juraj Gago

Hej, volá sa to Simplycity. A toto je niečo, vďaka čomu sa ráno s radosťou budíme, a ideme neskoro večer spať, pretože máme tam veľkú víziu. Chceme naozaj, aby to používali mestá po celom svete. Je tam veľa práce predtým, a za tým. Uvidíme, kam to dotiahneme.

No, ale ešte som chcel povedať jednu vec. Jedna vec je, že veľmi radi rozprávame takto, čo všetko robíme, aby tí ľudia, samozrejme, mali aj predstavu. Na druhej strane, radi sa pustíme do nejakých myšlienok, a preto som veľmi rád, že chceš rozprávať aj o tom, ako podnikať vo dvojici.

Ešte by som sa pustil do takej myšlienky, že nebáť sa zamestnávať priateľov, kamarátov, možno aj rodinu, pokiaľ reálne dokážeme si nastaviť jasné ciele, jasné bariéry, že akým spôsobom by to malo fungovať. Pretože ako sme povedali na začiatku, tak v podstate naša raná firma sa skladá vo veľkej časti z našich kamarátov, či už zo strednej, alebo vysokej školy. Veríme v to, že tí naši kamaráti, šikovní, poznajú ďalších šikovných ľudí. Existuje také pravidlo, že s kým si, taký si. A obklopuješ sa väčšinou ľuďmi, s ktorými si máš čo povedať.

To sa hovorí, že si priemerom piatich ľudí, ktorých najčastejšie stretávaš.

Juraj Gago

Áno.

Takže určite to platí. Ale musím Ti povedať, že hovoríš veci, kde poznám aj prípady, že sa ľudia popálili. Takže možno by sme mohli hovoriť o tom, ako to urobiť tak, aby to bolo takéto, ako to aj počujem od vás. Tá energia je veľmi taká pozitívna, prúdi. Je zjavné, že ste si to nastavili dobre. Čo to znamená, nastaviť správne bariéry, a hranice? Skús hovoriť o tom, ako vlastne spolupracujete s tými ľuďmi. A potom by ma trochu zaujímalo, ako spolupracujete medzi sebou. Ja sa za chvíľku začnem vypytovať aj to, kedy sa nedohodnete. (smiech)

Juraj Gago

Samozrejme, že sa nám stalo, že sme s nejakým kamarátom zo strednej školy museli rozviazať spoluprácu. Na druhej strane, mi to berieme tak, že keď na tom vrchole je firma, vždy, čo je dobré pre firmu, čo je správne pre tú organizáciu, aby fungovala, tak potom nerobí mi problém, ani nikomu z nás, povedať aj pravdu, respektíve s niektorými ľuďmi rozviazať spoluprácu. Pretože je to dobré pre tú firmu. Takže nad týmto vždy rozmýšľame, keď robíme takéto rozhodnutia, že či to je správne pre firmu, či to tej organizácii zvýši hodnotu, a či bude fungovať jednoduchšie. Potom je to o tom, a podľa nás to funguje hlavne vďaka tomu, že tí ľudia medzi sebou sa majú radi, že majú spoločné záujmy. A to, že sú v práci, tak neberú, že sú v práci, ale berú, že sú niekde vonku s kamošmi, a popri tom robia nejaký kód, alebo kreslia dizajn, alebo robia obchod. Dnes naši chalani, obchoďáci, sú niekde v Bardejove, čo je 6 hodín cesty, možno aj 7, záleží, ako bude na Strečne.

Ale šli tam radi.

Juraj Gago

Išli tam radi, dvaja, odvezú sa, dostali nové služobné auto. Čiže idú na aute, odvezú sa, zabavia sa. Ale idú tam robiť reálne obchod, idú robiť, reálne zvyšovať opäť hodnotu firmy. A toto je to, na čo sme asi najviac hrdí, že tí ľudia sa medzi sebou zatiaľ majú radi, zatiaľ. Nemôžeme hovoriť, že asi navždy. Ale kým to bude takto fungovať, tak budeme aj my šťastní.

Tak to bude super. Skúste trochu porozprávať o tom, ako to medzi vami funguje. Andrej?

Andrej Krúpa

Podľa mňa výborne. Ja si myslím, že ten elementárny princíp je taký, že sme natoľko, nechcem to povedať, že tak racionálni, alebo uvážliví, ale že vieme spraviť rozhodnutia, čo je naozaj najlepšie pre tú firmu. Čiže ten stret tých názorov, väčšinou je, ale môže byť elementárne krátkodobý, lebo vieme aj tak, že za pol hodinu si to vieme vydiskutovať, a povedať si, čo je najlepšie pre firmu. A to si myslím, že nám funguje dobre, tam neprevláda niekto, kto má aké ego v tom danom rozhodnutí. Ale naozaj je to o tom, že či toto rozhodnutie je najlepšie pre tú firmu. A keď to je najlepšie pre firmu, tak sa to potom ľahko exekuuje.

Chápem. Viem, že máte medzi sebou takú dohodu, niekde som na to natrafila. Myslím, že si to Ty dával na nejaký post, na LinkedIn, alebo kde, že od začiatku máte nejakú dohodu medzi sebou, ktorá je spísaná. Možno by ste o nej mohli čosi povedať.

Juraj Gago

Áno. Ide o to, že berieme to každý, hoci obaja – Andrej má už aj deti, a obaja si plánujeme rodiny, ale máme ako keby spolu také manželstvo podnikateľské, kde sa snažíme, kde sme si povedali hneď na začiatku nejaké veci, ktoré chceme rešpektovať medzi sebou. Veríme, že komunikácia je najdôležitejšia, že lepšie je si veci povedať. A nemyslím si, že sme sa niekedy akože pohádali, za ten čas, asi nikdy, ani sme nikdy nedošli k žiadnemu stretu. Jediné, kedy príde k stretu, keďže ja som veľmi súťaživý, aj Andrej, a keď hráme proti sebe šach.

(smiech)

Juraj Gago

Alebo keď hrám proti hocikomu inému šach, a náhodou prehrám, tak to je jediný taký stret. Alebo hocijaký iný šport.

Ale vieš o tom, Juraj, ono to je o tom, že prehrávaš vtedy sám so sebou, lebo chcel by si to vyhrať, a ešte to nejde. Hovorím z vlastnej skúsenosti. (smiech)

Juraj Gago

(smiech) Čiže strašne ma to bolí vždy, a aj Andreja, keď prehrá. Toto je v podstate jediné, kedy máme stret. Ale väčšinou mne to trvá tak 6 minút, a podľa mňa jemu tak 3.

Počuj, my si musíme dať šach spolu. Ja som zvedavá, že aká bude okolo toho energia. (smiech)

Juraj Gago

(smiech) Toto je akože jediné, ale to je taká zdravá súťaživosť, ktorú máš aj Ty, a máme ju každý voči všetkému, čo robíme. Ale iné je, keď sme na jednej lodi, a keď nesúťažíme proti sebe v tom šachu, alebo v triatlone. Robíme triatlon, čo je tiež inak zaujímavé povedať, to tiež nám veľa dá, to je tiež taký šport, kde sa prekonávaš, kde ideš cez svoje hranice. Ale toto sú len také športovo-zábavné veci. Ale v tej firme sa vždy vieme dohodnúť, pretože robíme to, čo je správne.

Andrej Krúpa

Máme spoločný cieľ, to je veľmi dôležité. Keď vesluje jeden na jednej strane, druhý na druhej, tak je nerozumné, aby jeden vesloval inak; čo je najlepšie pre tú loď, lebo inak pôjdeme úplne nahovno.

Juraj Gago

To si pekne povedal. Podľa mňa, aj keď budú ľudia začínať firmy, tak aby si dali veľký cieľ. Pretože keď si dajú malý, a dosiahnu ho, tak potom ten ďalší cieľ môže byť už rozdielny. Ale keď si dajú veľký, tak pôjdu stále tými malými krokmi, a tými malými cieľmi.

Dajte, aký máte veľký cieľ vy dvaja? Aby som rozumela, že koľko ešte máte istotu, že pôjdete stále vedľa seba. 😊 Nie, robím si srandu. Naozaj, vidno to na tých veciach, čo hovoríte, že máte veľké ciele. Ale hovorím ešte raz, máte aj veľkú odvahu. A v podstate tak hlavou proti múru ste sa rozhodli, že keď sa niečo má podariť, tak sa to podarí. O to je zaujímavejšie, že máte za sebou aj skúsenosti, keď sa niečo nepodarilo, že vás to neukladaná nejako na kolená. Proste idete po ďalšom nápade. Tak by ste možno mohli povedať, aké máte ďalšie nápady v hlave, ak to chcete prezradiť.

Juraj Gago

My sa venujeme tej našej firme, tomu Simplycity. Tam je teraz najdôležitejšie penetrovať ten trh v Kalifornii. Následne budeme opäť získavať ďalšiu investíciu na expanziu, do ďalších štátov. Je to veľký trh, takže toto je momentálne ten náš plán na nasledujúci rok. Penetrovať, respektíve mať 100 miest v Kalifornii. Momentálne ich je okolo 16. A následne rozvinúť tú firmu do ďalších častí sveta. Je o to záujem, ozývajú sa nám napríklad z Estónska, ozývajú sa nám z ďalších krajín. Ale chceme sa fokusovať na jednu vec, na jeden štát, na jednu krajinu, a odtiaľ potom ďalej.

Expandovať ďalej. Držím vám palce, nech sa to podarí.

Andrej Krúpa

Ďakujeme.

Celkom sme sa rozhovorili. Rozmýšľam, ktoré z tých otázok mám ešte položiť, lebo tak plynule plynieme. Tak možno ešte jedna vec. Naozaj pôsobíte tak, že sa vlastne dohodnete. Skúsite popísať nejakú situáciu, keď ste mali vyslovene rozdielny názor? Ako ste to potom vyriešili? Viete si na takú vôbec spomenúť?

Juraj Gago

Vieš čo, vyspali sme sa. Nie spolu. (smiech)

To chápem. (smiech) Ale vyspať sa na to.

Juraj Gago

Vyspali sme sa na to.

A potom ste vlastne zistil, že jeden je predsa len asi na tom lepšie s názorom. Hej?

Juraj Gago

Vždy v podstate podľa mňa ide o ten čas. Častokrát, veľa vecí sa hovorí, že čas zahojí. A v podstate, keď sa na niektoré veci vyspíš, tak pozeráš sa na to trochu inak.

Keby ste to mali zarámcovať, čo by ste odporučili ľuďom, ktorí vedia, že asi nechcú podnikať sami, že chcú podnikať vo dvojici? Skúste nejaké také kľúčové rady im dať. Alebo čo im odporúčate?

Andrej Krúpa

Ja si myslím, že ten partner by mal byť taký, a ja to vnímam úplne pragmaticky, ktorý by vedel fungovať aj samostatne. Ale treba si uvedomiť, že keď to budete robiť spoločne, tak to môže byť úspešnejšie a lepšie. To znamená, že aby ten človek vedel byť zodpovedný za tú svoju vec, v ktorej je naozaj dobrý. Aby vedel tú firmu podržať, podporiť, keď to potrebuje. Aby tam bol nejaký spoločný cieľ. To znamená vybrať si toho partnera tak, aby ste sa navzájom dopĺňali, ale zároveň, aby ste boli obidvaja o sebe presvedčení, že aj keby ste tú firmu robili sami, tak by mala výborné výsledky. Ale keď ju budete robiť spolu, tak bude mať ešte lepšie výsledky.

Juraj Gago

Je také grécke staré príslovie, ktoré hovorí, že sám dokážeš ísť rýchlo, ale spoločne dokážete ísť ďaleko. Takže tak. Určite s tým súhlasím.

Chalani, popravde, pôsobíte každým slovom, že ste zladení, a že rozumiete životu rovnako, že máte spoločné hodnoty. Tak možno to by som ja chcela povedať poslucháčom, že to cítim z vás, a nielen z tohto rozhovoru, ale z každého rozhovoru, čo sme spolu mali. Preto by som vám chcela, za prvé, poďakovať, ste prišli povedať, ako spolu podnikáte. Za druhé, by som chcela povedať, že by som o nejaký čas chcela, aby ste prišli znova. Aby sme si proste povedali, že keď teda podcast prežije ďalších neviem koľko dielov, veľa, tak by som chcela, aby ste prišli znova. Lebo si myslím, že budete mať za sebou zase kopu úspechov, a kopu zaujímavých projektov, a bude o čom hovoriť. Za tretie, chcem vám popriať veľa dobrého. Vy si to už vybudujete, ale prajem vám, aby ste mali to, čomu vy hovoríte šťastie. Šťastie praje pripraveným. Ale teda buďte pripravení. Ja vám prajem šťastie na dobrých ľudí, na dobré nápady. Želám vám, aby ste mali fantastický roll out so Simplycity. Tak dúfam, že o nejakú dobu znova si tu zasadneme za tri mikrofóny, a pokecáme.

Andrej Krúpa

Ďakujeme za pozvanie Edita.

Juraj Gago

Určite ďakujeme. Myslím si, že na Slovensku je veľa šikovných ľudí, ktorých ešte môžeš pozývať, a ktorí tu ešte majú priestor. Takže keď všetkých vypozývaš, tak prídeme do ďalšieho kola.

Urobíme nové kolečko. 😊 Chalani, díky, že ste tu boli.

Juraj Gago

Ďakujeme aj my.

A držte sa.

Andrej Krúpa

Ďakujeme.

Scroll to top