Ak si prezriete LinkedIn, Facebook a Instagram významných firemných profilov za posledných 5 mesiacov, zistíte, že k najčastejšie vyskytujúcim sa slovám okrem rôznych obmien slova korona patrí aj slovo homeoffice.
Práca z domu v západnej spoločnosti doposiaľ nikdy nedostala toľko sústredenej pozornosti, ako počas korona-čias – a ani toľko vyzdvihovania, predháňania sa v tom, „kto dá viac“, a toľko nekritického obdivu. Šéfovia najväčších firiem vyhlasujú, že ich zamestnanci môžu pracovať z domu už navždy, bulvárne i seriózne médiá po celom západnom svete prinášajú analýzy a názory, ako sa homeoffice natrvalo stane bežnou, ba až dominantnou súčasťou nášho pracovného života. A developerské spoločnosti horúčkovito riešia, či vo veľkých mestách je ešte priestor na využitie ďalších kancelárií, alebo treba prekresliť plány trebárs na nájomné byty.
Homeoffice náš každodenný?
Prekvapuje ma, že v tejto tematike zatiaľ veľmi slabo zaznel hlas sociológov a psychológov. Tí by nám totiž dokázali kvalifikovane odpovedať aj na nasledovné, myslím, že veľmi legitímne otázky:
- Aký dopad na celkovú kvalitu nášho života bude mať pokračujúce prenikanie pracovných povinností do nášho osobného života?
- Aké zdravotné dopady má rozšírenie počtu technológií, obrazoviek a technických nástrojov, s ktorými v dôsledku homeoffice potrebujeme pracovať?
- Aké trvalé psychologické zmeny môžeme očakávať v našich partnerských a rodinných vzťahoch pri dlhodobom výraznejšom využívaní homeofficov?
Homeoffice počas pandémie je nutnosť všade tam, kde je možný. Počas normálnych čias je však namieste si okrem plusov práce z domu všimnúť aj jej mínusy. Na strane ľudí.
Ak ste k sebe ako človek vnímavý a dôsledný, vždy, keď to potrebujete, dokážete problémy z práce nechať takpovediac zavreté za dverami svojho bytu . Ako to však urobíte, ak bude vaša kancelária skoro trvalo doma? Už smartfóny nám dosť závažne do osobného života zatiahli ten pracovný. Je fakt ťažké nereagovať na maily, smsky a správy z desiatok nástrojov na spoluprácu a komunikáciu (schválne, zrátajte si, koľko takých aplikácií máte v mobile Vy). Aké ťažké to asi bude, keď odteraz polovicu alebo dokonca väčšinu mesiaca ako zamestnanec strávite doma? V prostredí, ktoré predtým slúžilo primárne na oddych, regeneráciu a naplnenie „vecami“ ako láska, pozornosť, vzájomnosť a pokoj?
Domáce priestory tiež poväčšine nie sú uspôsobené na prácu z domu. Iste, zdá sa, že sa to dá vyriešiť kúpou dobrého stola, kvalitnej stoličky, osvetlenia a pár interiérových doplnkov. Ale koľkí z nás majú doma samostatnú izbu, ktorá môže slúžiť ako plnohodnotná kancelária pre dvoch dospelých ľudí? Ktorí často potrebujú pokoj na videohovory aj samostatne?
No a napokon, nech zdvihne ruku ten, čo počas pandémie ani raz dôrazne nepovedal svojmu dieťaťu niečo v zmysle „počkaj, teraz hovorím s kolegom, nemôžem sa Ti venovať“. Alebo ten, čo sa počas pandémie ani raz s partnerom nepohádal na tom, kto má dnes viac priestoru uvariť/vysvetliť deťom úlohy/objednať online nákup. Prípadne o tom, kto dnes viac potrebuje byť zavretý v tichu, lebo má dôležité online mítingy.
Homeoffice vs. office v správnej rovnováhe
Ostáva len dúfať, že dnešný „hype“ ohľadom homeoffice-ov sa časom zreálni. A že si vo verejnom priestore budeme schopní vypočuť aj názor sociológov, terapeutov, psychológov a zdravotníkov. Tak, aby sme našli optimálny súzvuk medzi záujmami všetkých dotknutých.
Disclaimer na záver: v Asseco Solutions na Slovensku už roky umožňujeme všetkým našim zamestnancom využívať homeoffice. V roku 2019 využilo tento benefit aspoň raz počas roka vyše 80% zamestnancov. Počas pandémie sme bez akýchkoľvek problémov pracovali z domu všetci. A aktuálne fungujeme na báze dobrovoľnosti tak, že v kanceláriách sa podľa našich interných dát objavuje denne niečo medzi 55-75% zamestnancov.