Mám nápad na podnikanie, ako zistím, či je životaschopný?

nápad na podnikanie

Zo série MANUÁL NA PODNIKANIE  (Na čo všetko myslieť, než sa pustíte do vlastného biznisu)

Čas čítania: 6 minút

Napísal mi nedávno šikovný mladý človek: „Mám viacero kamarátov, čo možno každý deň prídu s iným nápadom – poďme robiť biznis – a nikdy sa toho nechytia, resp. nevedia, ako začať. Ako zistiť, ok, toto je vhodné, to by mohlo na trhu uspieť?“

Dobrý nápad na podnikanie nestačí

Nápadov na založenie nového biznisu vzniká denne obrovské množstvo. Nápad na podnikanie, ktorý vám pripadá dobrý a ktorý sa vám páči, však v skutočnosti vôbec nemusí uspieť. A nestačí ani to, keď na trhu nie je nič podobné, čo napadlo urobiť vám. Prečo?

Lebo v podnikaní v podstate nikdy nepredávate nápady. Predávate riešenie skutočných potrieb, za cenu, ktorú je váš zákazník ochotný zaplatiť a spôsobom, ktorý je ochotný a schopný prijať namiesto iných alternatív, ktoré má k dispozícii.

Poďme si vysvetliť, čo to znamená, a ako teda úvodne overiť, že váš nápad má šancu uspieť na trhu. Odpovedzte si na nasledovné otázky:

       1. Aký problém riešim?

Aký problém (vy)rieši produkt alebo služba, ktorú máte na mysli? Povedzte jednou jednoduchou vetou, čo presne váš nápad pomôže vyriešiť alebo prekonať. Čím stručnejšia formulácia, tým lepšie. Napr. „uľahčenie organizácie eventov“ alebo „oprava rozbitého skla“ či „vyčistenie zašpinených psov“. Ak to nedokážete, veľmi ťažko z vášho nápadu bude reálne podnikanie. Ak sa to podarí, bude sa vám to hodiť aj pre účely marketingu.

Potreby nemusia byť vedomé, resp. očividné (napr. potreba materiálu, keď chcete stavať). Existujú aj tzv. vyvolané potreby (napr. keď na vás vyskočí ponuka zájazdu za super cenu a vy ste vždy túžili vidieť danú destináciu). Podstatné je, že musia byť skutočné, nie domnelé.

Dosť veľa ľudí je presvedčených, že najlepšie bude začať s niečím, čo tu ešte nie je. Problém je, že ak to na trhu naozaj nie je, tak to môže byť aj preto, že o to nie je záujem. Povedzme si to na rovinu, aká je šanca, že ste fakt prišli na niečo, čo ešte nikomu vôbec nenapadlo? (OK, nejaká je.)

Váš nápad na podnikanie môže riešiť aj viac potrieb. Čím presnejšie zadefinujete, ktoré to sú, tým ľahšie neskôr zistíte, či má zmysel sa do nápadu pustiť. To nás privádza k ďalšej otázke.

       2. Koho problém riešim?

Kto bude váš zákazník? Definujte svoju cieľovú skupinu tak, že určíte dostatočne veľa jej parametrov.

Ak ide o ľudí, skúste si povedať napríklad ich vek, pohlavie, príjem, kde žijú, aké majú vzdelanie, s čím pracujú/čomu sa venujú, či majú deti, aké majú koníčky…parametre by mali mať nejakú väzbu na to, aký problém riešite.

Ak ide o firmy/inštitúcie, obdobne skúste určiť ich ideálnu veľkosť (napr. obrat, zisk, počet zamestnancov…), lokáciu, segment, fázu zrelosti a pod.

Aj cieľových skupín môžete mať viacero. Ak je to tak, bude možno potrebné urobiť ďalšie kroky (definovať biznismodel, cenu, atď.) pre každú z nich osobitne. Čo však bude treba urobiť určite, je prieskum relevantného trhu. O tom bude pojednávať samostatný blog – a pri tejto prvotnej analýze sa naň ešte nemusíte vrhnúť. Momentálne stačí, ak si po definícii cieľovej skupiny skúsite odhadom určiť, koľko cieľových zákazníkov na vami zvolenom trhu asi je. Ak sa vám zdá, že pravdepodobný počet zákazníkov je dostatočný, presuňte sa k nasledujúcej otázke.

       3. Ako daný problém (vy)riešim?

Ľudia, ktorí nemajú jasný plán, ako bude ich nápad plniť neuspokojenú potrebu na trhu, sa úspešnými podnikateľmi stanú zriedka. Práve preto je dôležitý biznisplán (a príde blog aj o ňom). Ten ale postačí spraviť neskôr. Pre túto chvíľu sa zamyslite nad nasledovným:

  • Ak už daná vec či služba na trhu je, ako sa dá urobiť lepšie? Ak je váš nápad podobný existujúcej ponuke, v niečom musí byť výhodnejší – v kvalite, cene, jednoduchosti, dostupnosti alebo v kombinácii viacerých faktorov.
  • Ak to na trhu ešte nie je, je to skutočne možné (urobiť)? A bude to aj ziskové? Ak ide o nový, unikátny nápad, ktorý má „narušiť“ existujúci trh, bude dôležité, či je priestor na trhu dostatočne veľký, aby malo zmysel sa do podnikania pustiť. Už jednoduchá úvaha v tejto oblasti vám však môže odpovedať na to, či to bude vychádzať. Napríklad, vyrobiť nový softvér pre taký typ firmy, z ktorých je na vám dostupnom trhu iba jedna, dosť „na prvú“ vyzerá zbytočné, nereálne. Najmä, ak je daná firma s existujúcim riešením spokojná.

Ak viete, ako problém zákazníka vyriešite, je dôležité si odpovedať na ďalšiu otázku – o hodnote toho, čo chcete ponúknuť.

       4. Akú hodnotu má moje riešenie pre cieľového zákazníka?

Asi najdôležitejšie v tomto bode je, že splnenie niektorých potrieb nestojí cieľovému zákazníkovi za to, aby zaň zaplatil – alebo aby zaň zaplatil dosť.

Ako to je, dôsledne zistíte až z biznisplánu, ale niekedy už prvé jednoduché prepočty v hlave, alebo zistenia z rozhovorov s inými naznačia, či je nápad ekonomicky reálny. Samozrejme, musíte si to pripustiť (a nie sa do nápadu zamilovať).

Otázky sú v podstate jednoduché – koľko ľudí/firiem poznáte, ktorí si to niečo budú chcieť kúpiť za cenu, ktorú si môžete dovoliť ponúknuť? Počuli ste už niekedy o tom, že ľudia/firmy nemajú na daný problém riešenie? Ak áno, ako často, a kedy naposledy? Keď sa spýtate známych a rodiny, či by si danú vec či službu kúpili, ako reagujú?

       5. Aké sú alternatívy na trhu?

Každá potreba, problém sa dá nejako riešiť. Väčšinou sa dá riešiť viacerými spôsobmi. Ak ste hladní, môžete si dať niečo doma, skočiť do fastfoodu, objednať si donášku alebo sa zastaviť u mamy 😊. Môžete sa ale aj napiť, a hlad tak na chvíľu zahnať. Prípadne môžete ostať hladní.

Keď má človek nápad na podnikanie, obyčajne je nadšený. To je v poriadku, k podnikaniu potrebujete aj vášeň (viac o tom píšem v tomto článku). Je ale dobré ostať triezvy pri vyhodnocovaní, či je podnikanie reálne.

Takže: aká je vaša konkurencia? A koľko je na trhu konkurenčných, alternatívnych produktov/služieb?

Ak je na trhu dostatok alternatív, ktoré riešia problém, ktorý ste si určili v úvode, bude dosť ťažké na trh vstúpiť. A ak aj ich nie je veľa, ale sú kvalitné a za relatívne dobrú cenu, bude zložité získať na takomto trhu vlastný priestor.

Že neviete, ako si spraviť riadny prieskum konkurencie? To si povieme tiež v jednom z nasledujúcich blogov. Niekedy však postačí aj letmé „googlenie“ a zistíte, že konkurencie je požehnane, a možno aj celkom solídnej. Preto googlenie v úvode nevynechajte – a hlavne ho urobte ešte predtým, než začnete kódiť, nakupovať suroviny alebo robiť si webstránku.

       6. Mám veriť len faktom, alebo aj svojej intuícii?

Mám kamaráta, ktorý nápad na podnikanie pred rokmi dostal tak, že potreboval dom – a postavil si „americký“ (drevo)dom. Proste po ňom túžil, a počas hľadania, kto mu dobrý dom postaví zistil, že na trhu dobrá firma s americkými domami nie je. Jeho vlastný dom slúžil ako jeho prvá referencia. Postavil si ho na mieste, kde neskôr vznikol obrovský dopyt po nových domoch a bytoch. American dream?

Nie celkom. Kamarát je vyslovene vhodný typ na podnikanie. Pomohlo mu aj to, že v detstve videl podnikať svojho otca. No a napokon, potrebu, akú mal on, mali aj ďalší ľudia v jeho okolí. Podnikať začal intuitívne (aspoň tak to vidím ja).

Dôsledná analýza vás niekedy môže od podnikania zbytočne odradiť. Preto platí – ak vás váš nápad napriek nie úplne priaznivým odpovediam na otázky vyššie nezadržateľne láka, ťahá, možno mu dajte aspoň nejakú šancu. Trebárs si určite čas a peniaze, ktoré ste ochotní stratiť, aj keby to nevyšlo. Podiskutujte o ňom s inými podnikateľmi, alebo mentormi. Skrátka, nenechajte sa odradiť. Iba postupujte dostatočne racionálne.

Nabudúce si povieme o dnes už spomínanom biznispláne.

A ak by ste sa chceli poradiť, alebo sa so mnou spojiť, ozvite sa mi na LinkedIne, Facebooku, Instagrame alebo na webe.

Scroll to top